Beroep van de maand

Het beroep van de maand Februari is Online Marketeer. Online marketing is een branche die met de groei van internet mee is gegroeid. Met de groei van deze branche is ook het beroep online marketeer ontstaan. Wanneer iemand op een verjaardag verteld dat hij online marketeer is krijgt hij vaak de vraag: “Dus jij bent verantwoordelijk voor de social media van jouw bedrijf?”. Dat social media beheer en online marketing twee hele verschillende takken van sport zijn hoeven we u als vaste lezer van ons blog vast niet uit te leggen. Wel leek het ons een goed idee twee onderdelen van online marketing verder toe te lichten.

SEO

SEO, search engine optimisation, oftewel zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren van een website voor zoekmachines als Google en Bing. Om hoog te scoren in bijvoorbeeld Google moet de SEO specialist rekening houden met de honderden verschillende factoren waarop Google resultaten rankt. Deze honderden factoren kunnen worden onderverdeeld in drie pijlers. Technische SEO, denk hierbij aan rankingsfactoren als website snelheid en een juiste website structuur. Content optimalisatie is de tweede pijler. Content is king en altijd enorm belangrijk. Door de juiste content voor de juiste zoekwoorden te schrijven zal Google eerder jouw pagina als beste resultaat tonen wanneer men op de zoekterm zoekt waarop de pagina is geoptimaliseerd. De derde pijler is website autoriteit. Website autoriteit kun je verhogen door middel van linkbuilding. Website autoriteit telt voor ruim 60% mee in de ranking op Google en is daarom erg belangrijk.

Social advertising

Social advertising specialisten zijn de online marketeers die gespecialiseerd zijn in social media kanalen als Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn etc. Steeds vaker is er vraag naar een Messenger marketing specialist. Dit zijn online marketeers die messenger bots kunnen opzetten voor Facebook. Een nieuw specialisme in deze branche waar vooral advertenties in berichten streams worden vertoond.